عظمت توبه در نزد خداوند متعال

عظمت-توبه-در-نزد-خداوند-متعال
تاریخ توبه به قدمت تاریخ بشریت است ،از زمان حضرت آدم(ع)توبه بوده است،تمام پیامبران و امامان و اولیاء توبه کرده اند(البته توبه پیامبران و امامان و اولیاء با توبه انسان های گنه کار متفاوت است) توبه یک انقلاب عظیم درونی است و حقیقت توبه بسیار عظیم و باشکوه است.

تعریف توبه :

تاریخ توبه به قدمت تاریخ بشریت است ،از زمان حضرت آدم(ع)توبه بوده است،تمام پیامبران و امامان و اولیاء

توبه کرده اند(البته توبه پیامبران و امامان و اولیاء با توبه انسان های گنه کار متفاوت است)

توبه یک انقلاب عظیم درونی است و حقیقت توبه بسیار عظیم و باشکوه است.

توبه تحولی در انسان است که از تمام تحولات دنیا بیشتر است.این حقیقت یعنی توبه ،باعث می شود که موجودی محدودتر از ذره به نامتناهی متصل شود و زمینه استفاده از فیوضات ربانی وخشنودی حضرت رب تعالی را برای خویش فراهم کند.

توبه حرکتی است که توقف ندارد و حرکتی است که به نامتناهی ختم می شود.

توبه حرکتی نیست که فقط جلوگیری از جهنم رفتن انسان ها باشد یا ورود آنها به بهشت باشد ،در واقع توبه حرکتی است که مقصد آن خود خداوند است و کمتر از خداوند پذیرفتنی نیست ،یعنی شخص با پذیرفتن کمتر از این خودش را ارزان فروخته است و چون مقصد نهایی توبه که خود خداوند است بی نهایت است پس توبه او نیز بی نهایت است و هر وقت کسی توبه اش تمام شد ،یعنی حرکتش متوقف شده است.

تا زمانی که انسان در حجاب های نورانی وظلمانی اسیر است،توبه هم هست.ابتدا توبه از حجاب های ظلمانی و سپس توبه از حجاب های نورانی.

توبه نصوح،توبه ای است بسیار خالص و بی شائبه،که از آن بازگشتی نیست،چون اگر توبه ای حقیقی باشد دیگر بازگشتی از آن نیست و اگر توبه ای شخص شکست باید بداند که توبه حقیقی انجام نداده است.

در واقع توبه عهدی است بین انسان و خداوند تعالی و در حقیقت بازگشت همراه با حیا و ندامت به آستان الهی است.

 

اما چه نکاتی انگیزه انسان را برای انجام توبه بالا می برد ؟

 

الف)توجه به آثار گناه:

 

1. توجه به آثار مادی گناه:مانند کوتاه شدن عمر،تنگ شدن روزی،گرفتار شدن در سختی های زندگی،بلاهایی که در زندگی به سرش می آید،خشکسالی ها، زلزله،مریضی ها،و تمام شروری که انسان در دنیا با آن روبرو هست و ... که تماماُ ارتباط مستقیم و تام بین انجام گناه از سویی و ترک توبه از سوی دیگر دارد.

2. توجه به آثار معنوی گناه:احساس ذلت شدید درونی،دوری از خداوند،سقوط از عصمت، قساوت قلب،دوری از اهل بیت ،شبیه شدن به کفار و مشرکان و ...

3. توجه به آثار روانی گناه:مشکلات روحی و روانی ،افسردگی ها،اضطراب ها و ...

 

ب)توجه به آثار و برکات توبه:

 

1. توجه به آثار مادی توبه :افزایش رزق دنیایی،افزایش رزق آسمانی ،برکت و طول عمر،برکات زمین و آسمان مثل باران،فرزند صالح،خیر در دنیا،آرامش روحی روانی و ...

2. توجه به آثار معنوی توبه:محو سیئات،نزول رحمت خداوند،تطهیر و لطافت قلب،دفع بلا های

 آسمانی،مشتاق شدن به مرگ، و از همه مهمتر محبوب شدن نزد خداوند که فرمود(ان الله یحب التوابین)   

که اگر همین تنهاانگیزه انسان برای توبه باشد جا دارد که تمام عمر خودش راصرف  آن کند ...