خانه بارش نورحفظ حریم رسول الله

حفظ حریم رسول الله

حفظ حریم رسول الله در محضر قرآن 1393/11/05
بسم الله الرحّمن الرّحیم
جسارتی که به ساحت مقدّس رسول الله شد وجا دارد مؤمن غیور، از غصّه دق کند. این یک امر ساده و قابل گذشت نیست. این کار از کار سلمان رشدی ملعون، شدیدتر بود.
در خصوص حفظ حریم نبوی قرآن در سوره‌ی بقره می فرماید:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ أَليمٌ  [1]
اى افراد باايمان! (هنگامى كه از پيغمبر تقاضاى مهلت براى درك آيات قرآن مى‏كنيد) نگوييد: «راعنا» بلكه بگوييد: «انظرنا». (زيرا كلمه اول، هم به معنى «ما را مهلت بده!»، و هم به معنى «ما را تحميق كن!» مى‏باشد و دستاويزى براى دشمنان است.) و (آنچه به شما دستور داده مى‏شود) بشنويد! و براى كافران (و استهزاء كنندگان) عذاب دردناكى است.
خداوند نسبت به شخصیّت+ رسول الله، بسیار حسّاس و غیور است. این آیه می‌گوید اگر مسلمین از روی بی دقّتی کلمه‌ای را بگویند، آن‌ها غرضی ندارند امّا اگر دیگران از آن کلمه سوء استفاده کنند، آن مسلمان، کافر است. از روی عمد، راعنا، بگویند، آن که مشخص است. بلکه اگر از روی بی دقّتی بگویند.
 وَ اسْمَعُوا وَ لِلْكافِرينَ عَذابٌ أَليمٌ؛ می فرماید حکم را به دقّت به گوش بگیرید، والّا کافرید و عذاب الیم در انتظارتان است. 
خطاب‌های قرآن چندین مدل است. گاهی اوقات خداوند به افراد و اشخاص خطاب می‌کند. مثل، یا آدم - یا نوح - یا مریم - یا فرعون. خطاب‌های به اشخاص را کار نداریم. خطاب‌های عمومی قرآن، سه دسته است. گاهی عموم مردم را اعم از کافر و مشرک و منافق همه را در بر می گیرد مثل، یا ایّها الناس، یا بنی آدم، یا ایّها الانسان و امثال این‌ها. گاهی خطاب‌ها از این خاص‌تر است و مخاطب، پیروان ادیانی که سبقه‌ی توحیدی داشتند است مثل، یا بنی اسرائیل، یا اهل الکتاب، یا ایّها الذین اوتوا الکتاب.
گاهی از این خصوصی تر است وخطاب به امّت اسلام است مثل، یا ایّها الذین امنوا، یا ایّها المومنون و امثال این‌ها. 
اولین خطابی که در قرآن ذکر شده، خطابی عمومی، یا ایّها الناس، است که در اوایل سوره‌ی بقره آیه‌ی20 است.
 يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون ‏[2]
اى مردم! پروردگار خود را پرستش كنيد آن كس كه شما، و كسانى را كه پيش از شما بودند آفريد، تا پرهيزگار شويد.
بعد خطاب به پیروان یهود و مسیحیت است با عنوان، یا ایّها الذین اوتوا الکتاب و یا اهل الکتاب، و بعد خداوند خطاب مستقیم خصوصی به اهل ایمان می‌کند. فکر می‌کنید اولین، یا ایّها الذین آمنوا، که در قرآن بیاید، باید چه بگوید؟ اولین، یا ایّها الذین آمنوا، یعنی اولین خطابی که خداوند مستقیماً دارد با مسلمین صحبت می‌کند. اولین حرفی که خداوند می‌خواهد به آنان بگوید، چیست؟ به نظر شما چه باید می‌گفت؟ تا حالا با مردم صحبت کرده، با اهل کتاب هم حرف زده، اولین حرفی که خداوند می‌خواهد به جامعه‌ی مسلمین بزند، چیست؟
اولین خطاب، خطاب حفظ حریم و حرمت و احترام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است: یا ایّها الذین آمنوا، حریم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را نگه دارید. جالب است که آخرین خطاب قرآن هم، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ختم می شود.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى‏ بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدير [3]
اى مؤمنان، به [درگاه‏] خداوند به توبه‏اى خالص توبه كنيد، چه بسا پروردگارتان گناهانتان را از شما بزدايد و شما را به باغهايى در آورد كه از فرودست آن جويباران روان است، روزى كه خداوند پيامبرش و آنان را كه با او ايمان آورده‏اند رسوا نسازد، نورشان پيش روى آنان و به سمت راستشان شتابان است، مى‏گويند: پروردگارا، نورمان را براى ما به تمام [و كمال‏] برسان و ما را بيامرز بى گمان تو بر هر كارى توانايى.
اگر همه‌ی کارها را بکنید و معیّت با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نداشته باشید، همه‌ی اعمال بر باد می‌رود. همه‌ی این کارها را بکنید منتهی باید با همراهی و و حفظ حرمت رسول اکرم همراه باشد. اگر همراه نباشید، این کارها به درد شما نمی‌خورد؛ يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ، روزی که خداوند شخصیت پیامبر را نمی شکند. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحا؛ توبه‌ی خالص به سوی خداوند داشته باشید. عَسى‏ رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ؛ تا خداوند شما را ببخشد و شما را وارد بهشت نیکوی خودش گرداند. چه روزی؟ در روزی که: یوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ؛ خداوند شخصیت پیامبرش را نمی‌شکند و خوار نمی‌کند. وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ؛ قاعدتاً باید بفرماید، والذین امنوا. ولی مقید می کند و می فرماید ایمان آورده هایی که ادب و احترام و حرمت رسول الله را ندارند، با کوهی از عمل صالح، وارد جهنم می‌شوند. 
پس با رسول الله شروع و با رسول الله ختم می‌شود. آن‌ها که عملا و علنا اظهار برائت نکردند، جرمی بزرگ مرتکب شدند و دروغ بزرگی می‌گویند که، بأبی انت و أمّی. مگر کسی که عذری داشته وخبردار نشده باشد. 
حداقل کاری که از دست ما برمی‌آید این است که با تمام وجود دعا کنیم. کسی که مسلمان باشد، باید احساس جراحت عمیق در وجود خود کند. به خودمان مراجعه کنیم. اگر پدر ما سرطان بگیرد، چگونه دعا می‌کنیم خداوند او را خوب کند؟ آیا برای اعتلای رسول الله و ذلّت اَعدای ایشان همین طور دعا کردیم؟ هر کسی به خودش نگاه کند. آن ها که به رسول الله قرب وجودی پیدا می‌کنند، رشد می‌نمایند. علامت قرب وجودی، این است که: یفرحون بفرحنا، یحزنون بحزننا [4]. نه این که انسان بگوید حالا یک نفر یک غلطی کرد و هیچ واکنش نشان ندهد. آیا با گفتن یکی یک غلطی کرد، کار تمام شد و رفت؟ 
                                                                                                                                                       
برگرفته از بیانات استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی نخاولی- 91/6/30
 


[1] سوره بقره، آیه 104

[2] سوره بقره، آیه 21

[3] سوره تحریم، آیه 8

[4] تحف العقول / النص / 123 / آدابه ع لأصحابه و هي أربعمائة باب للدين و الدنيا .....  ص : 100

 

       

امکانات

تعداد بازدید: 4486 نسخه چاپی معرفی به دوستان نشانه گذاری دریافت

برای ارسال لینک صفحه، فرم زیر را تکمیل کنید.

  

برای ارسال محتوا به ایمیل فرم زیر را تکمیل کنید.

  

 

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به مؤسسه مذهبی فرهنگی راه حق می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز است. پیاده سازی توسط مرکز فناوری اطلاعات کاشف