خانه بارش نورده پرسش و پاسخ با استاد (مجموعه یکم)

ده پرسش و پاسخ با استاد (مجموعه یکم)

عقاید 1393/08/28

بسم الله الرحمن الرحیم

به حول و قوه الهی بنا داریم از این پس پرسش های شما و پاسخ های استاد را در این صفحات گذاشته شده و به توفیق الهی این مجموعه صفحات را افزایش دهیم.

دوستان پرسش های خود را به روش های مختلف (درج در بخش نظرات این صفحه، ارسال از طریق سامانه پیامک موسسه، ارسال به ایمیل موسسه) ارسال نمایند تا ان شاءالله در فرصت مقتضی از استاد پرسیده شده و فایل صوتی پاسخ استاد را در صفحات متوالی بارگذاری نماییم. 

بدیهی است پرسش ها می بایست جنبه عمومی داشته تا در فضای عمومی پاسخ آن قابل نشر باشد.

در این مجموعه سوالات زیر از استاد پرسیده شده اند:

  • آیا توفیق ناشی از اعمال قبلی افراد است؟ اگر این طور نیست آیا این فرصت برای همه پیش می آید؟
  • آیا فراگیری و آموزش موسیقی اشکال دارد؟
  • به هرچیز و هرکسی ظرفیت خاص داده شده است و از هر شخص به اندازه همان ظرفیت طلب می کنند نه بیشتر. ظرفیت هر موجودی چگونه معین شده است؟
  • لطفا در خصوص جمع شدن اراده خدا و اختیار در صورت صلاحدید توضیح بفرمایید
  • منظور از اینکه حضرت رسول صلی الله علیه و آله یتیم عالم خلقت هستند چیست؟
  • امام رضا علیه السلام فرمودند: مومن چون نیکی کند شاد می شود و چون بد می کند ناراحت می شود. حال چگونه می شود بین این حدیث و این مطلب که گفته شد از نیکی هایمان نباید شاد شویم و باید احساس خوب بعد از آن را سرکوب کرد، جمع کرد؟
  • محکمات را بر چه اساسی بنویسیم؟(آن چیزهایی که تعبدی پذیرفتیم یا با استدلال)؟
  • روش صحیح (الگوریتم) فکر کردن؟
  • چطور رذایل اخلاقی را ریشه کن کنیم که بازنگردد؟
  •  هنگام روضه چگونه فیض بیشتری ببریم. مثلاً  به چه چیزهایی فکر کنیم تا فقط حال احساسی نباشد؟

لطفا حتما به تذکر مهم استاد در زمینه این پرسش و پاسخ ها توجه فرمایید. فایل صوتی محتوي این تذکر ذیل این مطلب می باشد

مجموعه دوم پرسش و پاسخ صوتی

صوت ها

تذکر مهم استاد در خصوص پرسش و پاسخ

 

تذکر مهم استاد در خصوص پرسش و پاسخ

907.6 KB

دانلود

1- پرسش از توفیق و شرایط اقبال آن

 

1- پرسش از توفیق و شرایط اقبال آن

987.37 KB

دانلود

2- پرسش از موسیقی (مباحث تکمیلی مناظره موسیقی)

 

2- پرسش از موسیقی (مباحث تکمیلی مناظره موسیقی)

3805.69 KB

دانلود

3- اندازه ی ظرفیت انسانی چقدر است؟

 

3- اندازه ی ظرفیت انسانی چقدر است؟

1068.54 KB

دانلود

4- جایگاه اختیار در برابر اراده الهی کجاست؟

 

4- جایگاه اختیار در برابر اراده الهی کجاست؟

1769.98 KB

دانلود

5- منظور از یتیم عالم خلقت چیست؟

 

5- منظور از یتیم عالم خلقت چیست؟

1028.46 KB

دانلود

6- بهجت حاصل از عمل نیک پسندیده است؟

 

6- بهجت حاصل از عمل نیک پسندیده است؟

1455.85 KB

دانلود

7- محکمات خود را چگونه احصاء کنیم؟

 

7- محکمات خود را چگونه احصاء کنیم؟

1282.88 KB

دانلود

8- شیوه صحیح تفکر چیست؟

 

8- شیوه صحیح تفکر چیست؟

1219.62 KB

دانلود

9- راهکار دفع رذایل اخلاقی چیست؟

 

9- راهکار دفع رذایل اخلاقی چیست؟

801.37 KB

دانلود

10- چگونگی ازدیاد توجه در مجالس روضه

 

10- چگونگی ازدیاد توجه در مجالس روضه

1293.44 KB

دانلود

       
محمد هادی سامعی (کاربر مهمان) 23:31 1393/08/28 با سلام لطفا در خصوص قوه وهم و خیال توضیح کافی بیان فرموده بتوانیم سه قوه وهم و خیال و عقل را به سهولت از یکدیگر تمیز دهیم 3 ǀ 0 ǀ پاسخ ><
       
محمدجوادشریعتی (کاربر مهمان) 15:55 1393/09/03 سلام علیکم: ضمن تشکر از راه اندلزی بخش پاسخگویی به سوالات که قطعا ارتباط با استادرا موثرترمی کند سوالی راجع به بحث اجتهادداشتم ۰ ۱ آیا با گسترش روزافزون مسایل وقت آن نرسیده که با موضوعات به صورت تخصصی برخورد شود نه اینکه یک فقیه از موضوع بهداشت زنان تا ریزترین مسایل اقتصادی اجتهاد کند۰برخورد کلی گونه وفتاوای کلی در خیلی اززمینه ها مساوی عدم فتوا بوده وچاره کارنمیباشد۰ ۲ آیا با وضع موجود کار فتوا منحصر به پاسخ برخی از سوالات مردم نشده است که این فتاوا با مسایل مبتلا به اجتماعی کاملا فاصله معناداری داشته ومسایل اساسی جامعه بی پاسخ مانده زیرا سوالات موردی وناظر به یک مساله خاص میباشد۰ ۳ اصولا نسبت اختلاف فتاوا به کل فتاوا چنددرصد می باشد۰وآیا منطقی است برای این در صداز اختلاف فتاوا تعد مراجع داشته باشیم پاسخ مدیر : با سلام سوال شما در لیست سوالهایی که باید از حجه الاسلام استاد نخاولی پرسیده شد، قرار گرفته است ان شالله به مرور به آنها پاسخ داده می شود. 5 ǀ 3 ǀ پاسخ ><
       
* (کاربر مهمان) 11:19 1393/09/05 سلام عليكم مي خواستم نظر استاد ا راجع به حوزه ودانشگاه بدانم 4 ǀ 0 ǀ پاسخ ><
       
مهر (کاربر مهمان) 23:04 1393/09/06 با عرض سلام و خداقوت خدمت جناب استاد نخاولی و همکاران محترم ایشان. من از جناب استاد سوالی در زمینه راه کسب تفکر خلاق و ذهن پویا داشتم. آیا دست یابی به این مهم لزوما بهره هوشی بالا می خواهد یا خیر؟ راهکاری برای رشد عقل وجود دارد؟ من دائما در کلاسهای قرآنی و عقاید شرکت دارم ولی متأسفانه در مواقعی که باید از اطلاعاتم استفاده کنم به درستی نمی توانم استدلال کنم و دلیل بیاورم. 4 ǀ 0 ǀ پاسخ ><
       
azam (کاربر مهمان) 06:19 1394/12/22 بله به گفته علی (ع)۳چیزمانع رشد عقل است پرحرفی-آرزوی دراز-پیروی از شهوات 0 ǀ 0 ǀ پاسخ ><
       
مهمان (کاربر مهمان) 14:31 1393/09/07 سلام عليكم مي شود كسي قبل از مرگ خودش كتاب قران يادعايي پخش كند به جاي اينكه بعدازمرگ اين كار را برايش كنند؟ 3 ǀ 1 ǀ پاسخ ><
       
صدوقي (کاربر مهمان) 15:49 1393/09/07 باعرض سلام وخسته نباشيد؛ 1-لطفا درمورد عقل وعشق(محبت)واينكه كي بايد از عقل استفاده شود وكي ازعشق توضيح دهيد. 2-سوال ديگرم در رابطه با ويژگي هاي ارثي است كه آيا ميشود اين ويژگي هاي ارثي (اگر خوب نباشند) موجب خرابي زندگي آينده افراد بشود؟بعضي از اين ويژگي ها درذات انسان است، وهمان ها در رفتار انسان ودرنتيجه زندگي او تاثير مي گذارند.چگونه انسان مي تواندذاتش را تغيير دهد؟گاهي هم، بعضي از رفتارهاي انسان ناشي از محيط دوران كودكي است؛يعني ديگران موجب ايجاد اين رفتارها يا خلاهاي روحي شدند. 6 ǀ 3 ǀ
محمد م (کاربر مهمان) 19:19 1393/09/08 با عرض سلام و خسته نباشید سوال بنده راجع به چگونگی محاسبه اعمال در معاد می باشد. بدین صورت که چگونه عقل می تواند بپذیرد مثلا فلان عمل به اندازه 1000 حج ثواب داشته باشد؟ اگر به این صورت باشد پس به جا آوردن یک حج در مقابل آن عمل ناچیز به نظر می رسد! اگر مقصود با ارزش جلوه دادن عمل بوده پس چرا برای آن معادل ذکر شده؟ موفق و موید باشید 0 ǀ 1 ǀ
بنده خدا (کاربر مهمان) 22:22 1393/09/08 سلام عليكم. درفايلي كه درخصوص پرسش وپاسخ گذاشته بوديد،بيان كرديد كه زماني كه سوالي در ذهنمان مي آيد ابتدا خودمان فكر كنيم اگر كسي ازما اين سوال راپرسيد چه جوابي ميدهم اگر چيزي به ذهنمان نرسيد سپس سوال رامطرح كنيم. درابتدا بنظرم راه حل خوبي بنظر رسيد اما بعد برايم اين سوال مطرح شد كه باتوجه به اطلاعات محدودي كه داريم چطور ميتوان متوجه شد كه جوابي كه خودم به اين سوال دادم درست است يانه ازالقائات شيطان است زيرا تشخيص اينكه اين فكر از خودم است يا از شيطان و يا از فرشتگان مشكل بنظر ميرسد. پاسخ مدیر : سلام دوست گرامی در آن فایل گفته شده که در پرسش و پاسخ صوتی که جواب از استاد گرفته شده، ابتدا سوال را که شنیدید بدون شنیدن پاسخ بر اساس داشته های عقلی و ذهنی خودتان جوابی به این سوال بدهید و سپس به پاسخ داده شده توسط استاد گوش دهید. با این روش، قدرت عقلانی و استدلالی شما محک خورده و از ابتلا به تنبلی عقلی جلوگیری می شود. 0 ǀ 3 ǀ
مجتبی صادقی (کاربر مهمان) 19:53 1393/10/01 همانطور که گفته شد هدف خلقت انسان رسیدن به کمال است است ایا نمی شد که بدون خلقت انسان ادم به همه ی خوبی ها برسد و این را خدا نمی توانست و سوال بعد این که در جلساتی که داشتیم گفته شد که برای شناختن هدف انسان باید انسان ابتدا خودش را بشناسد ولی نمیدانم رسیدن به کمال از کجا امد در حالی که ما هنوز خود را نشناخته ایم 0 ǀ 1 ǀ
سیدمحمد سجادی (کاربر مهمان) 10:42 1393/10/02 سلام علیکم خدمت حضرت استاد و شما مطلبی که در بحث اختیار درک نمی کنم، ماهیت اختیار انسان است. عوامل تصمیم‌گیری ما، که همان قوای درونی ما (عقل و ...) هستند قبلا شکل گرفته اند. شناخت ما از بیرون نیز مجددا بر اساس توانایی های قوای شناخی قبلا شکل گرفته اند. آیا اختیار ما خارج از این دو عمل می‌کند؟ اهمیت سوال من در اینجا است که اگر این گونه نباش، می توان گفت که هر عمل جدید من مبتنی بر «من» فعلی من انجام می شود و من فعلی را تغییری هم می دهد. اما در هر صورت همه این «من» را خدا برای من فراهم کرده است؛ چه چیزهایی که در این دنیا در من ایجاد شده و چه چیزهایی که در عوالم قبلی به من داده شده است. به این ترتیب در واقع همه عوامل تصمیم گیری من را خدا فراهم کرده پس من مختار نیستم. برای اختیار داشتن در واقع «اختیار» من باید چیزی جدا از عوامل تصمیم گیری در من باشد تا من مختار باشم، و این مگر شدنی است؟ البته طبیعتا پاسخ این است که بلی، هست (چون امام معصوم فرمودند لا جبر). خوب اگر آری، ماهیتش چگونه است؟ باز فهم این مساله از آنجا اهمیت می یابد که ابزار ما برای خروج از بند «من فعلیِ» و شرایط نفس مان همین است و بس. با تشکر فراوان پاسخ مدیر : سلام سوال شما دوست گرامی در لیست سوالات قرار گرفت ان شاءالله در فرصت مقتضی پاسخ آن ارائه می گردد با تشکر 0 ǀ 0 ǀ
بنده خدایی (کاربر مهمان) 12:06 1393/10/02 با سلام و خداقوت خدمت شما عزیزان. و عرض سلام خدمت آقای نخاولی سوالی داشتم و ان اینکه ایشان در مباحث شیطان شناسی محرم امسال تاکید زیادی داشتند بر متوجه کثرات بودن و اینکه نباید با حضور زیاد در جامعه باعث افزایش خطورات ذهنی و ... شویم. نکته اینجاست با توجه به مسئولیتهای اجتماعی که یک مومن دغدغه مند باید داشته باشد و از آنطرف هنوز کاستی های اخلافی هم دارد یعنی بالاخره او یک عارف و زاهد که نیست. چطور بین این دو جمع می شود. مثلا حضرت امام یا رهبر انقلاب در عین اینکه بزرگ ترین بار مسئولیت را بر عهده دارند نمود یک آدم روحانی واقعی هم هستند. ممنون می شوم اگر در این زمینه آقای نخاولی توضیح بدهند پاسخ مدیر : سلام دوست گرامی سوال شما در لیست سوالات قرار گرفت ان شاءالله در فرصت مقتضی پاسخ آن ارائه می گردد 5 ǀ 1 ǀ

امکانات

تعداد بازدید: 7138 نسخه چاپی معرفی به دوستان نشانه گذاری دریافت

برای ارسال لینک صفحه، فرم زیر را تکمیل کنید.

  

برای ارسال محتوا به ایمیل فرم زیر را تکمیل کنید.

  

 

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به مؤسسه مذهبی فرهنگی راه حق می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز است. پیاده سازی توسط مرکز فناوری اطلاعات کاشف