خانه بارش نوربرترین نشانه - جلسه بیست و ششم

برترین نشانه - جلسه بیست و ششم

در محضر قرآن 1393/05/03

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامد سکوت در برابر ظلم

 

در بحث اعجاز و آیت بودن قرآن سعی شد جامعیت در نگرش نسبت به حقیقت آیت بودن انبیاء، دین و قرآن مطرح شود. این بحث ها، مقدماتی بر فهم حواشی اعجاز بود که منجر به فهم آیت بودن قرآن می شود.

چند جلسه به گفتگوی آیت عظمای عالم خلقت امیر المؤمنان علیه السلام گذشت و عنان گفتار را خود حضرت به سمت آشنایی بیشتر ما با قرآن سوق دادند و باشد که به واسطه قرآن حضرت را بیشتر بشناسیم. چند بحث دیگر در این مقدمات می ماند که انشاء الله دراین چند شب انجام می دهیم و می ماند وجوه اعجاز قرآن که در جایی دیگر آن را بحث می کنیم.

وجوه بین المللی اسلام

یکی از اموری که بین المللی است در عالم اسلام عدل است. عدل، امانت، احسان به والدین و صدق در کلام، بین المللی است یعنی فرق نمی کند مخاطب آن چه کسی باشد و برای همه  اعم از مسلمان و غیر مسلمان باید رعایت شود.

امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند: امانت ها را برگردانید و به خدا قسم اگر قاتل حسین علیه السلام هم امانتی به من دهد به او بر می گردانم ولو اینکه شمشیری باشد که با آن حضرت را شهید کرده اند!

راهپیمایی روز قدس

قران اشاره فرموده:« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ...» دشمن ترین دشمنان نسبت به ایمان در درجه اول یهود است دوم سایر مشرکان. (المائدة/82) قرآن در این آیه، عالم انسانی را به چهار قسمت دسته بندی کرده است که محور آن هم اهل ایمان است: یهود، مشرکین، الذین آمنوا و نصاری.

الْيهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى(المائدة/82)

اعجاز قرآن کریم؛ خبر از آیندۀ یهود

 این دسته بندی خودش از اعجازهای قرآن است. الآن در جهان، چند نفر مسلمان داریم؟ حدود یک و نیم میلیارد. چند نفر مسیحی داریم؟ باز هم حدود یک و نیم میلیارد. چند نفر یهودی داریم؟ بین 12 تا 15 میلیون. حدود سه میلیارد هم لائیک و بت پرست و ... داریم.

در این موازنه 15 میلیون از افراد بر کل جبهه علیه ایمان خط می دهند و سر دسته افراد، اینها هستند.

این آیات در شرایطی نازل شده است که یهود، محلی از اعراب نداشتند. این آیات در سوره مائده بیان شده است و سوره مائده هم در آخرین سال عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است.

در آن زمان، در تمام شبه جزیره عربستان، یهودی نداریم، الا اینکه یا کشته شده اند یا مسلمان شده اند یا جزیه می دادند و کسانی بودند که دست از جنگ کشیدند و حدود چند هزار نفر هم بیشتر نبودند. درا ین سوره و در این شرایط خداوند به مسلمانان می گوید حواستان باشد که دشمن ترین دشمن شما یهود است.

ویژگی های یهود در قرآن

این آیه جریان مهمی را می خواهد بیان کند. در ویژگی های این قوم می فرماید این قوم، قوم آتش افروزی هستند. دائم آتش فتنه بر پا می کنند: «كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا»(المائدة/64)

این دیگر ربطی به انقلاب و سیاست نظام و دیگران ندارد. هر کسی تابع دین است حواسش باید به این آیات باشد. قرآن می فرماید این جریان جهانی است و یک جریان منطقه ای نیست. همچنین می فرماید:

«وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ»  هر زمان، از خيانتي (تازه) از آنها آگاه مي‌شوي(المائدة/13)

خَائِنَةٍ به حرکات ظریفی گفته می شود که عموم مردم نمی بیینند. حرکات ظریفی که کمتر افرادی متوجه آن می شوند. بعضی می گویند مسلمانانی که در حال کشته شدن هستند ضد شیعه هستند و ارتباطی به ما ندارند که اولا اینطور نیست و اغلب آنها شافعی مذهب و دوستدار اهل بیت اند، در ثانی به فرض هم که باشند، باز هم با عدالت جور در نمی آید. گفتیم ظلم و عدل و صدق و کذب و امانت و خیانت و احسان به والدین و کوتاهی در حق آنها، احکامی بین المللی است. اتفاقا خود حضرت امیر علیه السلام یک خطبه را به خاطر دفاع از یک زن یهودی قرائت کردند.

جهاد در نهج البلاغه

 خطبه 27 نهج البلاغه درباره ظلم معاویه و حمله به شهر انبار است که حضرت می فرمایند:

 «فإنّ الجهاد بابٌ منْ أبْواب الجنّة، فتحهُ اللهُ لخاصّة أوْليائه، وهُو لباسُ التّقْوى، ودرْعُ الله الحصينةُ، وجُنّتُهُا الوثيقةُ»: جهاد در مهمی از درهای بهشت است. هر کسی لیاقت ورود به این در را نخواهد داشت. این جنگ در راه خدا به هر شکلی که باشد لباس تقوا است و سپر غیر قابل نفوذ الهی است.

«فمنْ تركهُ رغْبةً عنْهُ ألبسهُ اللهُ ثوْب الذُّلّ» : و هر کسی که به آن، بی رغبت و بی تمایل باشد خدا لباس ذلت را بر او می پوشاند.

«و شملهُ البلاءُ، ودُيّث بالصّغار والقماءة وضُرب على قلْبه بالاْسْهاب»: و دچار بلا می شود و در مقابل کوچک و بزرگ این فرد تحقیر می شود و بر قلبش پرده خواری می خورد. در این جا حضرت بعد از توصیف جهاد، مردم را دعوت به جهاد می کنند: «ألا وإنّي قدْ دعوْتُكُمْ إلى قتال هؤُلاء القوْم ليْلاً ونهاراً، وسرّاً وإعْلاناً وقُلْتُ لكُمُ اغْزُوهُمْ قبْل أنْ يغْزُوكُمْ»: حواستان باشد که شما را صبح و شب و آشکار و نهان و در همه حال به جنگ با اینها دعوت می کنم با اینها بجگنید قبل اینکه با شما بجنگند.

«فو الله ما غُزي قوْمٌ قطُّ في عُقْر دارهمْ إلاّ ذلُّوا»:  به خدا قسم هیچ قومی نبودند که اجازه دهند که دشمن بیاید در پشت خانه شان جنگ کند الا اینکه ذلیل شدند.

حالا فرقی نمی کند که مملکت الهی باشد یا فاسق باشند. این معادله عالم هستی است.

واکنش تکان دهندۀ امام علی علیه السلام در برابر ظلم به یک زن یهودی

نکته اصلی که می خواهم بیان کنم در این قسمت خطبه است که می فرمایند: «وهذا أخُو غامدٍ قدْ وردتْ خيْلُهُ الاْنْبار... فردی از طایفه غامد وارد شهر انبار شدند. فرماندار من را کشت «ولقدْ بلغني أنّ الرّجُل منْهُمْ كان يدْخُلُ على المرْأة المُسْلمة، والاْخْرى المُعاهدة فينْتزعُ حجْلهاوقُلْبهاوقلائدها، ورعاثها ما تمْتنعُ منْهُ إلاّ بالاسْترْجاع والاسْترْحام » بعد متعرض به خانه یک زن مسلمان و یک زن یهودی که زیر پرچم اسلام شده است و خلخال پا و گردنبد و ... را گرفته و اینها برای دفاع هیج راهی نداشتند جز گریه و زاری. خونی هم ریخته نشد و زخمی هم برداشته نشد.

« فيا عجباً! عجباًـ والله ـ يُميتُ القلْب ويجْلبُ الهمّ من اجْتماع هؤُلاء القوْم على باطلهمْ، وتفرُّقكُمْ عنْ حقّكُمْ! فقُبْحاً لكُمْ وترحاً حين صرْتُمْ غرضاًةك يُرمى » به خدا سوگند اين حقيقت قلب انسان را ‏مي میراند، و غم و اندوه ‏مى‏آفريند كه آنها در مسير باطل خود اين چنين متحدند، و شما در راه حق اين چنين‏پراكنده و متفرق؟!

اگر مرد مسلمان غیوری از این فاجعه بمیرد اصلا جای تعجب نیست و شایسته است که این اتفاق هم بیفتد.

پیامد سکوت در برابر ظلم

... وای بر شما چقدر زشت است که شما خودتان را هدف قرار دادید که آنها بزنند. آنها با شما می جنگند و شما نمی جنگید. و خداوند به معصیت های بزرگ عصیان می شود و شما با سکوتتان راضی می شوید. وقتی هوا سرد بود گفتید سرد است وقتی داغ بود گفتید مهلت بده تا سرد شود همه اینها فرار از سرما و گرما بود. کسی که طاقت سرما و گرما ندارد از ضربه شمشیر بیشتر فرار می کنید.

«يا أشْباه الرّجال ولا رجال! » اى كسانى كه به مردان مي مانيد ولى مرد نيستيد!

حضرت چنان از حمله معاویه در شهر انبار و بی غیرتی مردم، ناراحت و محزون اند که این طور تند و با شدت مردم را ملامت می کنند.

حمله به غزه؛ اعلان یک نسل کشی

ویژگی های مردمی که در این خطبه بیان می شود ویژگی های مردمی است که علی علیه السلام دوست ندارد آنها را ببیند. کسانی که وقتی به جان و مال و ناموس مردم تعرض شود، تکان نمی خورند.

این یک نسل کشی بزرگ است. کجا صدای جهان در آمده؟ اصلا اجازه ورود خبرنگار به آنجا نمی دهند. شیطان هم مخلوط حق و باطل می کند.

از یک طرف با تغذیه های نامناسب از طرفی با جنگ در حال نسل کشی هستند. اگر کسی راهبه ها را ببیند که حجاب هم دارند برایش مظهر آرامش است ولی اگر زن مسلمان به همان حجاب دیده شود مظهر خون و ترور است.

این جریان بوی ظهور می دهد...

ما باید حداقل کاری را که از دستمان بر می آید، انجام دهیم. کسی از بنده و شما انتظار حرکت بیش از وسع ندارد ولی درحد وسع انتظار دارد. حداقل این که اگر کسی در مظانّ استجابت قرار گیرد، دعاهای خودش را به نجات این مردم اختصاص دهد. باید همه مان هر کار از دستمان بر می آید انجام دهیم که مصداق کسانی که حضرت امیر علیه السلام فرمودند نباشیم. یادمان باشد وقتی خبری، چندین بار به انسان برسد کم کم عادی می شود. ولی این فجایع هر یک دانه اش تکان دهنده است. همه اینها جریان ظهور را می رساند و بوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه را می دهد. دشمنان هم این را فهمیده اند که این همه به تکاپو افتاده اند.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه هم الآن حال خوشی ندارند. چون ایشان هم فرقی با امام علی علیه السلام ندارند. هر وقت به اینجا رسیدیم که از خود عبور کردیم و دیگری را دیدیم، آنجا جایی است لیاقت همراهی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه را پیدا می کنیم.

والحمد لله ربّ العالمین

 

 

 

صوت هافایل ها

صوت جلسه

 

صوت جلسه

9567.43 KB

دانلود

       

امکانات

تعداد بازدید: 4947 نسخه چاپی معرفی به دوستان نشانه گذاری دریافت

برای ارسال لینک صفحه، فرم زیر را تکمیل کنید.

  

برای ارسال محتوا به ایمیل فرم زیر را تکمیل کنید.

  

 

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به مؤسسه مذهبی فرهنگی راه حق می باشد. استفاده از مطالب با ذکر منبع مجاز است. پیاده سازی توسط مرکز فناوری اطلاعات کاشف